تولید و آشنایی با کاغذ صافی

مقدمه

در کارخانه ها برای این که بتوانند از یک سیال ذرات معلق در آن را جدا کنند، از یک سری کاغذ ها به عنوان فیلتر استفاده می‌ نمایند، که به آن ها در شیمی کاغذ های صافی یا فیلتر دار می ‌گویند. کاغذ های فیلتر دار را با استفاده از پنبه تولید می کنند، تا توانایی جدا سازی ناخالصی های موجود در یک محلول را داشته باشد. زیرا تخلخل موجود در پنبه همانند یک فیلتر عمل می کند.

در این مقاله قصد دارم، راجع به کاغذ های صافی و نحوه ی تولید آن ها با شما صحبت کنم. اگر شما نیز به دنبال یک کارخانه کاغذ سازی برای تهیه و خریداری این نوع کاغذ ها می باشید، من به شما عزیزان مجموعه کیمیا کاغذ نقش جهان را معرفی می ‌کنم.

آشنایی با کاغذ صافی:

این کاغذ ها را برای این که راحت تر به شکل قیف در بیاورند و قابل استفاده باشند، به شکل دایره می سازند. همان طور که اشاره کردم، این کاغذ ها دارای خلل و سوراخ‌ هایی برای عملیات فیلتر می باشند. البته نا گفته نماند که این ابزار های آزمایشگاهی در ضخامت های مختلفی تولید می شوند که  بر اساس ضخامت آن ها ابعاد منافذ آن ها نیز تغییر می کنند.

علاوه بر آن کاغذ های فیلتر ضخامتشان در تمامی نقاط  یکسان نیست. بلکه در بعضی قسمت ها ضخیم تر و برخی قسمت های دیگر نازک ترند. و برای این که  از این کاغذ ها هنگام فیلتر سازی محلول ها درست استفاده کنید، مرز بین این دو قسمت را توسط یک خط قرمز مشخص کرده‌ اند. چنان چه طرز درست قرار دادن این کاغذ ها در داخل ظرف آزمایشگاه را بلد نباشید، به جای عمل فیلتر سازی ذرات جامد از مایع، ناخالصی ها به خورد کاغذ صافی می روند و در آن باقی می ‌مانند.

برای این که در دقت بالایی عملیات فیلتر سازی سیالات صورت بگیرد، کاغذ های فیلتر دار را به شکل چند لایه  می سازند. از ویژگی‌ های دیگر آن ها نیز می‌ توان به مقاومت در مقابل رطوبت و مواد اسیدی، نفوذ پذیری به مقدار متوسط در آن ها و بالا بردن میزان دقت فیلتراسیون در آزمایشگاه ‌ها اشاره کرد.

معرفی انواع کاغذ های فیلتر:

کاغذ های صافی را بر اساس مواردی مثل: میزان مقاومت و سازگاری، میزان خلل یا منفذ و فیلتراسیون ذرات جامد، موارد قابل استفاده، سرعتشان در عبور دادن مایعات و انعطاف پذیری در دو مدل کیفی و کمی می سازند.

بر اساس میزان فیلترینگ:

 کاغذ های کیفی یعنی به هنگام فیلتراسیون محلول ها چه قدر می توانند از خودشان مایع را عبود دهند و ناخالصی به جای بگذارند. که مقدار این ذرات باقی مانده در پشت کاغذ های کیفی بسیار زیاد تر از مدل های کمی آن است.

اما در کاغذ های کمی میزان این ناخالصی‌ ها در پشت کاغذ به قدری کم می ‌باشند، که حتی قابل مشاهده و اندازه‌ گیری نبوده و به همین خاطر به آن ها کاغذ های صافی بدون خاکستر هم می ‌گویند.

معرفی کاغذ های فیلتر بر اساس جنس آن ها:

این کاغذها را بر اساس الیافی که در آن ها به کار رفته شده، به انواع گوناگونی مانند: کاغذ فیلتر با الیاف کوارتز، شیشه ای و سلولزی، غشایی، کارتوش دسته بندی می ‌کنند.

دسته بندی کاغذ صافی بر طبق  سرعت فیلتر:

کاغذ های صافی با توجه به میزان سرعتی که در فرایند فیلتراسیون محلول ها دارند، در گروه کند، متوسط و سریع قرار می ‌گیرند. و در آزمایشگاه‌ آن ها را با نوارهای رنگی که بر روی آن ها کشیده شده از هم دیگر جدا می نمایند. به عنوان مثال کاغذ های صافی با سرعت بالا را با رنگ سفید، سرعت‌ های کند و آهسته را با رنگ قرمز، و میزان متوسط آن را با نوارهای آبی رنگ مشخص می ‌کنند.

 بر اساس ظاهر و اندازه:

 سه مدل رولی، مربع و دایره از پر کاربرد ترین شکل این کاغذ ها می باشند. در صنایعی که به صورت دائم و فراوان در حال فعالیت هستند، کاغذ های صافی مدل رولی کاربرد بیشتری دارند.

مانند: صنایع فلز کاری که زمان روان سازی روغن تجهیزات خود از این مدل کاغذ ها استفاده می کنند. علاوه بر آن به عنوان خنک کننده برای قسمت‌ های مختلف ساختمان ماشین آلات صنعتی نیز کاغذ های صافی رولی بیشترین کاربرد را دارند.

دسته بندی بر اساس موارد استفاده:

به دلیل این که در صنعت های گوناگون برای تهیه ی مواد جدید نیاز به فیلتراسیون دارند. کاغذهای صافی را به گونه ای ساخته اند که در حوزه‌ های متفاوتی به کار ‌روند، و دارای تنوع زیادی ‌باشند.

به عنوان مثال: کاغذ فیلتر طلا برای به دست آوردن طلا ، کروماتو گرافی به عنوان فیلتر مواد شیمیایی و رنگی، در قهوه‌ سازی برای فیلتر قهوه، فیلترهای روغن در ماشین‌ های صنعتی، کاغذ های صافی کرپ یا چین ‌دار به عنوان تجزیه ی مواد فنی، کاغذ های فیلتر بدون خاکستر یا اشلس برای بالا بردن دقت آزمایش و برای تهویه سازی فضا از کاغذهای فیلتر هوا استفاده می نمایند.

آشنایی با نحوه ی تولید کاغذ صافی:

 مرحله های کاغذ سازی در همه نوع کاغذی یکسان می باشند. برای ساخت مدل های فیلتر دار از خمیر موادی مثل: چوب‌ های نرم و سخت در درختان صنوبر و کاج و الیاف معدنی استفاده می‌ کنند.

 اما برای این که کاغذ های فیلتر دارای کیفیت بیشتری باشند، برای ساخت آن ها موادی مثل: تفاله محلول و تفاله مرکسیزه را به کار می ‌برند. و بعد از آن این خمیر را در ماشین آلات کاغذ سازی ریخته تا  توسط آن ها کاغذ های فیلتر دار تولید شوند. سایز این ماشین آلات برای ساخت کاغذ های صافی در آزمایشگاه ‌ها بزرگ تر از موارد دیگر است.

نتیجه گیری:

در این مقاله شما را با کاغذ های صافی و نحوه ی تولید آن ها آشنا کردم. همان طور که متوجه شدید این کاغذ ها بر اساس ویژگی ‌هایی که دارند، در حوزه ‌های مختلفی  قابل استفاده هستند. نفوذ پذیری و میزان ابعادی که این کاغذ ها دارند، می ‌توانند باعث تغییر قیمت در آن ها شوند. بنابراین شما بر حسب آن ها و نوع فعالیتتان می ‌توانید این مدل کاغذ ها را تهیه و استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *